Történelmi érdekességek,őrületek

Ami a történelemkönyvekből kimaradt!A történelem emberi oldala.

Hastánc története

Kedves és téves fordítás a "hastánc", melyet csupán néhány országban használnak. Hazájában RAKS SHARKI-nak, azaz a keleti táncnak nevezik. A mozdulatok többsége térdből és csípőből izolált mozgás, a hasi mozdulatok kevesebb szerepet játszanak. Némelyik tánckosztümben nyitott a csípő-mellkas közötti rész /valószínű innen az elnevezés/, azonban teljesen zárt, bő ruházat is jellemző rá. Persze kevésbé vált volna népszerűvé világszerte egy hosszú,-bő zsákszabású ruhában ördögöt űző törzsi tánc, mint a fülledt hangulatú klasszikus raks sharki. De ma csak ez az erotikusabb vonal ismert, hogy szemünkben, - ha elhangzik a neve - felcsillan az ősi ösztön huncut fénye, s máris egy félmeztelen, olajos testű vonagló nőt látunk magunk előtt, aki kígyóval a nyakában ilyesztegeti például a bécsi safari park kedves látogatóit. Pedig egy vérbeli hastáncos nő nem túl kitárulkozó, pont az a játék izgalmas benne, hogy megtalálja azt a határvonalat, ahol mutat is magából valamit, meg nem is. A titokzatosság és elegancia e tánc mozgatórugólya.

A hastánc ma is élő táncforma

A világ egyik legrégibb és a mai napig szinte 'változatlan' formában fennmaradt tánca. Nők is és férfiak is egyaránt táncolták, táncolják. Egyiptomban és Törökországban a férfiak női ruhát hordtak a tánc közben, ma többnyire djellaby-t /hosszú, bőruha/ viselnek, csípőn csörgő övvel. E tánc ma már több interprettációban jelenik meg, keveredik más népek táncaival, klasszikus balett elemekkel, és sajátos mozdulatokkal. A táncosok minduntalan átértelmezik, ahogy ez az élő művészet esetében lenni szokott. Eredetileg valószínűleg maga a tánc is így alakult ki. Lelkes művészek a kutatásaik során a származási országban tanulják a mozgást, és előfordul, hogy már csak ők képviselik az adott ország táncát abban a formában, ahogy az a XIX. század végén létezett. Általánosságban, a Közel-Keleten férfi közönség előtt táncoló nőket lenézték, megvetették, mert a táncok jelentős részét kizárólag azonos nemű csoportok előtt, a csoport és önmaguk szórakoztatására adták elő, és adják elő ma is.

Eredet

A hastánc a világ legrégebben ismert és feljegyzett táncformáiból alakult ki.

Sokféle kultúrából építkezik. Hordozza az ókori egyiptomi,- indiai termékenységi papnok, az indiából elvándorolt cigány törzsek, az É-Afrikai perzsa népek, beduin törzsek - török, görög és balkáni népek táncainak elemeit. Török neve: rakassé, görög neve: cifte tellin. A kezdetek: Gyökerei az ősidőkre nyúlnak vissza, kiinduló pont a termékenység fogalma. Az őskortól kezdve a természet "kegyességétől" függő népek életében a legnagyobb kudarc a terméketlenség, legyen szó földről, feleségről, állatokról. Kb. 7000 éves múltra tekinthet vissza e tánc; régészeti bizonyék van arra, hogy már az oskorban speciális táncként alkalmazták, lányok, asszonyok táncolták. Középafrikában énekszó -taps kíséretében, a szülési mozdulatok eltáncolása jellemezte. Az eredetileg a világ minden táján megtalálható szent női táncok, melyben a csípő- medence mozdulatai domináltak, az imádkozás egyik fomája volt, a vallás pedig a mindennapok fontos része. A vetés, aratás imitálására, áldásadásra vagy szórakozásra nők és férfiak által egyaránt táncolt táncot a sumérok földjéről is ránk maradt eszközökön ábrázolva viszontláthatjuk. Az ábrákon "alig ruhában" fátyolban táncolnak. Az ókori görögök történelmük során titkos szertartásokon vettek részt, melyek istenimádó, orgiaszerű szertartások voltak, ütős-csörgős-fúvós hangszerekre történő önkivületi tánccal - éjszaka, ahol gyakran kígyót is alkalmaztak. Az orientális hastáncnak India a lehetséges forrása, legrégibb történelme, és kifinomult ritmusai alapján. Az Indus völgyének korai táncosai szent, templomi prostituáltak lehettek. A dévadászik Isten szolgái voltak, a legnagyobb tisztelet övezte oket, táncos képzettséggel luxusnegyedekben laktak, több nyelven beszéltek, úgy mint Egyiptomban az almehek. Patrónusaikat intellektuálisan ösztönözték. A nem templomi táncosok tavaifok voltak -kifinomult, művelt kurtizánok. Késobb ők feltűntek más országokban is, ahol bajadérok néven váltak ismertté. A táncosok az indiai társadalom elfogadott részei voltak. A dévadászik jogfosztásával s az európai hatalom erősödésével ez a tánc hanyatlásnak indult, erkölcstelen lett, hozzájárult a templomi táncosok halálához.

Kikerülve a tánc a vallási területről, világivá vált. Az ókori egyiptomban háremlányokat tanár tanította művészi mesterfogásokra, így indult el a professzionista tánc folyamata. Lábujj-hegyen, henna sminkkel, szabott rendben táncoltak a nok háremeken belül a saját örömükre, vagy alig felöltözve a hárem urának örömére. Az utcai táncok pantomin jellegű akrobatikus táncok lettek. Majd a hivatásos táncosok mellett kurtizánok űzték, akik mind fegyvertáncokat, mind kéjvágyókat adták elő. A hivatalos ünnepekre bérelhető, és/vagy rabszolganők felhívták termékenységükre a vevők figyelmét, - a láncok, csörgok eredete nem más, mint a rabláncok csörgetése.

A táncot megrendelő egyiptomi emberek így inkább csak szemlélői maradtak a hastáncnak.

Út Európába

Európába először Napóleon katonái hozták a hírt a XVIII-XIX. században az egzotikus /cigány/ táncosnőkről, amikor a szokatlan mozgást "dance du ventre"névre, angol tükörfordításban "belly dance"-re keresztelték.

A modern hastánc története a századvég nyugati kiállításaival, [1876 Philadelphia, 1889 Párizs] ezek közül is főleg az 1893-as Chicago-i Világkiállítással vette kezdetét. Itt találkozott ugyanis először az europai és amerikai polgári réteg a mesés kelettel, kariói -török falvakkal, ahol különböző törzsekbol érkezett táncosok szórakoztatták a látogatókat. A laikus nyugatiak annyit szűrtek le a változatos kosztümökben előadott produkciókból, hogy a táncosok csípőjük erotikus mozgatásával "ingerlik a viktoriánus értékeken" felnőtt nagyközönséget. A baletthez és fűzővel karcsusított nőalakhoz szokott látogatókat sokkolta amit láttak, mégsem tudtak ellenállni neki.

A századfordulón és a szecesszió korában a művészetekre jelemzővé vált a Kelet felé fordulás, ami több tehetséges táncost inspirált az orientális tánc felfedezésére és előadására. A modern tánc úttörői levették a balettcipőt,-tüllszoknyát, és a keleti, ázsiai, afrikai tánckultúrák felé fordultak. Majd Hollywood is gyorsan felfedezte az izgalmas témát és létrehozta a mai napig használt kétrészes ruhát, és revüstílust. Ebben az időszakban Kairó rendkívül divatos üdülőhely volt,a nemzetközi turizmus fő célpontja.

Hastánc és Európa ma

Van egy ország Európa északi sarkában, melynek gyökerei Közép-Ázsia hideg ködébe vész, s bár a világ egy fejlett országa, a kelet varázsa még mindig titokzatosan lengi körül. A keleti táncok szele ugyanabban az időben söpört végig rajta, mint amikor Nyugat-Európába is eljutott. Alakulása más irányt követett viszont, hiszen itt sosem élt jelentős számú arab vagy muszlim közösség. Az 1970-es évekig lehetőségük sem volt, hogy külföldi táncosokat láthasson a nép, nem voltak török éttermek,és mégis, nem tartották ellentmondásosnak a keleti táncokat. Ma több mint 20000 hobby-táncost tartanak nyilván Finnországban.

A lelkes kutatóknak köszönhető, hogy a hagyományos kultúra hanyatlását mutató Egyiptomi és Törökországi gawasee és chengi táncok fennmaradnak, és egy maroknyi férfi igyekszik felkelteni a XIX. század közepén betiltott török Kochekek táncát, a férfitánc tradicióját. A kulturális közegéből kiemelt tánc pénzkereseti lehetőséggé vált, veszített eredeti lényegéből. A kartartás, a kéz, a felsőtest használata, a forgások, a térkihasználás változott. Andalúziában keveredett az arab flamenco-val, s egy tökéletes egyveleg jött létre. Európában a hastánc ma művészet, noi profi szólótáncként is folyamatosan fejlődik. Közege nemcsak a bárok és színházi eloadások, hanem fesztiválok, versenyek, világtalálkozók, ahol a táncosok lehetőséget kapnak művészi elkötelezettségük kifejezésére. Európában, ahol létezik a női szabadság, a táncosnő nem áldozza fel az egész társadalmi egzisztenciáját ahhoz hogy táncos legyen /, mert a férfiak, bár nézni szeretik de az idok kezdete óta, társadalmi nyomásnak engedve, elítélik a hastáncot keleten /.

Ma az egyiptomi ága a szinpadias, autentikus. A török az orryantal, a csillogó, a libanoni a népies és az amerikai törzsi az egyesített.

És hogy meddig tart a hastáncorület?.. Amíg nőiesség létezik, addig a hastánc is létezik.

Konklúzió és összegzés

Eredetileg papnok táncolták az osi termékenységi táncot, mely később "népi tánccá" alakult, majd külön művészeti ággá, szinpadi műfajjá fejlődött. Perzsia, Egyiptom, India térségről származtatják, de görög-török-szíriai kultúráknak is része volt a ma is - főleg arab kultúrákban - élő önkifejező táncnak. S bár a vándorló cigány törzsek elhozták magukkal az évszázadok alatt megtanult, továbbfejlesztett mozgásvilágot Európába, azt a kereszténység terjedése kiszorította keletre, elnyomásában elfelejtődött és évszázadoknak kellet eltelni újra, míg kerülő úton bár, és hivatásos muvészek által, de végül eljutott hozzánk.

Késztette: János Helga (részlet)

Források:
Tazz Richards: A legõsibb tánc újrafelfedezése
Aziza: Hastánc, harmónia életerõ

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 55
Tegnapi: 123
Heti: 288
Havi: 1 511
Össz.: 648 632

Látogatottság növelés
Oldal: Hastánc története
Történelmi érdekességek,őrületek - © 2008 - 2024 - tortenelmioruletek.hupont.hu

A HuPont.hu segítségével a weboldalkészítés gyors! Itt kezdődik a saját weboldalkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »